Retrofit, odnosno naknadna ugradnja parking (PDC) senzora na BMW 318d E91, godište 06/2006.
Prednji senzori i dva zadnja krajnja senzora imaju domet oko 60cm, a zadnji srednji domet oko 1.50m.
Zvučni signal se oglašava u određenim intervalima, koji se smanjuju kako
se vozilo približava objektu sve dok udaljenost do objekta ne padne
ispod 30cm kada se oglašava kontinualni ton.
Slika 1. |
Sistem se deaktivira pritiskom na taster na prednjoj konzoli ili automatski prilikom kretanja auta 50m ili ako prekorači brzinu od 30 km/h.
Suština pisanja ovog članka je činjenica da se fabrički sistem može dobiti za više nego duplo manje novca nego odlaskom kod ovlaštenog BMW dilera.
Ponuda na dan: 22.10.2009.
Zadnji PDC
|
|||
DIN
|
KM
|
Euro
|
|
Dijelovi
|
77740.00
|
1554.80
|
797.33
|
Ugradnja
|
25234.00
|
504.68
|
258.81
|
UKUPNO
|
102974.00
|
2059.48
|
1056.14
|
Prednji i zadnji PDC
|
|||
DIN
|
KM
|
Euro
|
|
Dijelovi
|
102690.00
|
2053.80
|
1053.23
|
Ugradnja
|
33000.00
|
660.00
|
338.46
|
UKUPNO
|
135690.00
|
2713.80
|
1391.69
|
Mislim da su danas cijene još veće s obzirom na "svjetsku krizu", rast dolara i silna poskupljenja svega i svačega.
Dijelove koje sam koristio su uglavnom polovni, nešto što nisam mogao nabaviti polovno (npr. kablovi i konektori) morao sam uzeti kod BMW dilera. Slijedi spisak potrebnih dijelova i radnji:
r.br.
|
Opis
|
KM
|
EUR
|
1
|
Ultrasonic senzori, 8kom |
273,00KM
|
140,00
e
|
2
|
Prekidač na centralnoj konzoli |
112,52
KM
|
56.40 e
|
3
|
Kontrolna jedinica |
189,52 KM
|
95,00 e
|
4
|
PDC retrofit kit -
prednji
PDC retrofit kit -
zadnji
|
183,63
KM
220,90
KM
|
94,17 e
113,28
e
|
5
|
Kodiranje
|
-
|
-
|
UKUPNO
|
979,57
|
498,85
|
Razlika, evidentna!
2,8 puta manja cijena...za početak...troškove je moguće dodatno smanjiti prodajom starog prekidača (2) i nekih dijelova iz "retrofit kit" paketa koji nisu potrebni (zvučnik za signalizaciju, prednji i zadnji) tako da se cijena svodi ispod 900KM, odnosno 450e ;)
Prije nabavke dijelova trebalo bi koristiti neke od softverskih alata za određivanje tačnih šifara dijelova prema modelu auta i godini proizvodnje, npr. ETK (odnosno EPC - Electronic Parts Catalogue) ili neke od online varijanti: realoem ili BMWfans.
Takođe, nije loše imati i TIS (Technical Information System) aplikaciju koja je neka vrsta priručnika za servisere gdje su detaljno opisane procedure za servisiranje auta.
1. Ultrazvučni senzori
Dakle potrebno je 8 komada, po četiri naprijed i nazad. Cijena novog senzora u BMW ovlaštenom servisu je 291,39KM (150e), dakle za osam komada treba mi 1200e :) Simpatično. Sreća pa postoji ebay.com. Od nekog lika iz Njemačke sam dobio nove senzore za 140e...kako ih je nabavio, kolika mu je marža, nemam pojma... :)
Većina aukcija na ebay-u nudi senzore za oko 25-35e, ali eto može se naći i jeftinije. Treba malo više tražiti i biti strpljiv, pa se senzori mogu dobiti za relativno male pare.
Četiri senzora dobio sam fabrički ofarbane u plavu boju koja mi ne odgovara. Inače, treba mi siva metalik. Tako da sam farbu skidao sa finom šmirglom granulacije 1000. Ispod boje je nekakav metal, vjerovatno zbog bolje provodnosti ultrazvučnih talasa, tako da ne treba nikakva podloga (prajmer), što bi bilo potrebno za plastiku. Na osnovu koda boje na autu, može se kod lakirera dobiti ista boja i to upakovana u sprej.
Dakle, najprije sam nanijeo jedan tanak sloj boje i nakon toga sloj laka i to je sve.
Ovu proceduru sam radio na osnovu par informacija od lakirera i nisam previše istraživao. Možda je trebalo nanijeti više slojeva, čekati da se suši pa lakirati...to ne znam...znaću posle nekog vremena ako boja počne spadati :) Za sad je sve ok.
Ostala četiri senzora sam dobio "pripremljena za farbanje" (bar sam tako skontao po informacijama sa nekih foruma), nanijet je nekakav crni sloj nečega, tako da nisam skidao taj sloj, već direktno nanosio boju i lak.
2. Prekidač na centralnoj konzoli
U zavisnosti od godine proizvodnje, dodatne opreme koju auto posjeduje u ETK aplikaciji može se pronaći odgovarajući broj dijela prema kome ćete ga tražiti po oglasima ili od BMW dilera.
Dakle, grijanje u sjedištima, PDC i Navigacija Professional, part number: 61 31 6 962 591.
3. Kontrolna jedinica
Kontrolna jedinica se takođe može naći polovna na ebay-u, a cijena se kreće oko 100e. Nisam se raspitivao kolika je cijena kod dilera ako se kupuje nova, ali vjerujem da nije mala.
Kao i za prethodnu stavku, potrebno je kroz ETK pronaći odgovarajući model za vaše auto.
Kontrolna jedinica samo za zadnje parking senzore se razlikuje od one za prednje i zadnje. Na slici je prikazana ova druga. Kod varijante za zadnje parking senzore postoje samo dva konektora. Inače, prvi konektor je za napajanje kontrolne jedinice i za signalni kabl koji se povezuje na CAN magistralu, drugi za zadnje senzore i treći za prednje senzore.
Isti modul se koristi kod više modela tako da možda naletite na isti modul skinut iz E87, E81, E88, E82...
Cijene modula se kreću oko 100e, s tim da sam se opekao sa carinom. Lik od kog sam kupio modul je poslao fakturu uz paket, što su naši s osmjehom dočekali, pa sam carinu sa svim troškovima platio još 98KM (50e)...tako da ako se snađete, kompletni troškovi mogu biti manji za 50e :)
4. PDC retrofit kit
Najviše mi je bilo žao dati pare za ove stavke. Par kablova, plastika i šarafa a tolika cijena...ali, sitnice koje nije lako nabaviti sem ako ne posjedujete BMW otpad. Vidjao sam po oglasima da se prodaju kablovi za PDC, ali su bili znatno precijenjeni, oko $100...plus poštarina...
Dakle, retrofit kit se može naći kod BMW dilera, obično se poručuje jer to ne drže na lageru.
PDC Retrofit Kit - prednji |
1. Label - 0017969 - 1kom
2. Installing instruction - 0399631 - 1kom
3. Cableset - 0401223 - 1kom
4. Cable strap - 1367599 - 20kom
5. Decoupling ring - 6923000 - 4 kom
6. Adaptor - 6938079 - 1kom
7. Buzzer - 6969139 - 1 kom
8. Holder - 7118199 - 2 kom
9. Holder - 7118201 - 2 kom
10. Connector, double - 8364566 - 3 kom
Za vozila koja posjeduju Navigaciju (Business / Professional) ili BMW professional radio, stavke 6 i 7. (zvučnik) nisu potrebne jer se za zvučnu signalizaciju koristi postojeći sistem za signalizaciju.
PDC Retrofit Kit - zadnji |
1. Stick-on label - 0017969 - 1 kom
2. Installation instructions - 0399631 - 1 kom
3. Retrofit cable set, power supply PDC - 0401219 - 1 kom
4. Retrofit cable set, PDC rear - 0401226 - 1 kom
5. Cable strap L=200MM/B=3,6MM - 1367599 - 20 kom
6. Expanding nut - 1367868 - 1 kom
7. Trigger contact pdc - 6903102 - 1 kom
8. Fuse Mini, yellow-brown 5A - 6917401 - 1kom
9. Decoupling ring PDC torque converter - 6923000 - 4 kom
10. Bracket, loudspeaker PDC - 6938777 - 1 kom
11. Body nut - 6979392 - 3 kom
12. Fillister head self-tapping screw - 7059617 - 1kom
13. PDC holder inside left - 7118195 - 1 kom
14. PDC holder inside right - 7118196 - 1 kom
15. PDC holder outside left - 7118197 - 1 kom
16. PDC holder outside right - 7118198 - 1 kom
17. Connector, double - 8364566 - 3 kom
18. Combi. fillister head self-tapping screw ST 4,8X16 - 9143799 - 3 kom
19. Bracket for module - 9174260 - 1 kom
20. Hex nut - 9904022 - 1 kom
Za vozila koja posjeduju Navigaciju (Business / Professional) ili BMW professional radio, stavke 7, 10 i 20. nisu potrebne i mogu se prodati i time smanjiti ukupnu cijenu ugradnje.
5. Kodiranje
Nakon ugradnje svega gore navedenom potrebno je izvršiti kodiranje, inače jedino što će biti funkcionalno je PDC taster na prednjoj konzoli. Nisam se raspitivao, ali sudeći po komentarima na forumima, cijena za kodiranje kod BMW dilera je oko 50e. Druga varijanta je da nabavite odgovarajući OBD kabl (koji se opet može naći na ebay-u), softver i samostalno izvršite kodiranje. O ovome možda u nekom drugom članku ;)
UGRADNJA
Kompletna procedura ugradnje PDC kompleta opisana je u dokumentu 01 29 0 399 631 - Installation instruction - PDC Retrofit Kit, BMW 3 Series Saloon (E90), BMW 3 series Touring (E91). Dokument se može naći na internetu. Kad ga otvorite mnoge stvari će postati jasne, jednostavno, tamo je sve opisano, od preliminarnih zadataka, spiska potrebnih dijelova, spajanja žica na konektor...jedino kodiranje nije opisano.
Najprije je potrebno izvršiti preliminarne zadatke definisane u ovom dokumentu. Svaki "zadatak" ima svoj TIS kod gdje je sve opisano do tančina:
Disconnect negative pole of battery 12 00 ...
Rear bumper trim 51 12 000
Luggage compartment floor trim 51 47 101
Kodove s desne strane upisujemo u TIS aplikaciju gdje se nalaze uputstva kako isključiti negativni pol baterije, skinuti zadnji branik, poklopac s donje strane u gepeku...
TIS: Vehicle Identification = zadnjih 7 cifara od broja šasije iz vaše saobraćajne (VIN broj), pa onda na klik na Document.
Dalje samo pratite proceduru iz dokumenta. Slijedi par slika slikanih u toku ugradnje.
Akumulator se nalazi u gepeku sa desne strane |
Mjesto za kontrolni modul - iznad akumulatora |
Postavljeni kablovi za senzore |
Pored vrata |
Spremno za spajanje |
Spojeno |
PDC - 28 |
Spajamo na konektor u gornjem desnom uglu |
Zaokruženi - osigurač 28 i spoj na CAN magistralu. |
Kablove provesti sa ostalim kablovima do enterijera auta, tj. sa lijeve strane auta (gledano sprijeda) ispod šoferšajbne...
Skinut crni poklopac |
Postavljen kontrolni modul i spojeni konektori |
I na kraju...
Sledi bušenje branika. Koristimo stepenastu burgiju 18mm, u narodu poznata kao jelkica.
Bilo bi poželjno da burgija bude oštra, jer je branik od nekakve gumirane plastike i bušenje nije baš jednostavno. Mora se bušiti iznutra pa spolja. Najbolje je da probate na nekoj sličnoj plastici, čisto da steknete neki osjećaj.
Mjesta za bušenje su označena iznutra.
Nakon montiranja senzora treba vratiti sve na svoje mjesto. Ni to nije lako :)
Na kraju, montirani senzori izgledaju ovako:
Nakon ovoga slijedi kodiranje i to je to :)
maj 2012. god.
Odlično odrađeno.Da li mozda znaš kako da ugradim fabricki blue tooth i grejače sedišta.Pozdrav
ОдговориИзбришиŠto se tiče sjedišta nemam nekih informacija, s obzirom da mi je auto došlo sa fabrički ugrađenim grijačima. A bluetooth planiram ugrađivati u neko dogledno vrijeme. Najbitniji, i najskuplji, od svega je ULF modul koji se takođe može naći polovan. Jedini problem sa tim starim modulima je što podržavaju vrlo mali broj modela telefona, tako da je bolja varijanta uzeti nov modul.
ОдговориИзбришиZa bluetooth imam dokument za retrofit sa potrebnim koracima i dijelovima koji ti mogu poslati ako si zainteresovan ;)
Poz
Nisam, ali planiram. U suštini još prikupljam informacije...ako hoćeš možemo razmjeniti informacije
ОдговориИзбриши